Birger Kaipiainen – en främmande fågel?

Form_1957_7-10_Page_83red2
Birger Kaipiainen, föddes 1915 i Björneborg i Finland. Kaipiainen studerade 1934-37 vid Konstindustriella läroverket i Helsingfors och fick 1937 anställning på Arabia Porslinsfabriks konst- och hantverksavdelning, där han var verksam fram till 1954 parallellt med en utlandsvistelse efter andra världskriget då han arbetade på Richard Ginoris Porslinsfabrik i Florens.

250px-Birger_Kaipainen

Kaipiainen arbetade efter Italien-vistelsen som formgivare för Rörstrands porslinsfabrik i Linköping fram till 1958, då han återvände 1958 till Arabia och blev kvar till sin död 1988. På Arabia gjorde han figuriner, reliefer, fat och bruksporslin. Hans arbeten för både Arabia och Rörstrand var inspirerade av bysantinsk och italiensk renässanskonst, ofta med frukter, blommor och fåglar.

Form_1957_7-10_Page_84red2

Form_1957_7-10_Page_87_red
Rörstrand

Fågelrelief Rörstrand_red
Rörstrand

Även på Rörstrand gjorde Kaipiainen främst figurer och figuriner, men även reliefer och fat.

Enligt vad som framkommer i Antikvärldens artikel om Kaipiainen beskriver författaren Ann Marie Herlitz-Gezelius Birger Kaipiainen som ”fåordig och komplicerad, ville vara nära och ändå inte. Men ibland släppte han loss, som under en utställningsturné till Köpenhamn då det var dagar och nätter av fest”. Gezelius citerar också Rörstrands konstnärlige ledare Carl-Harry Stålhane, som avslöjar att Kaipiainen ofta var nattgäst: ”han kunde sitta i timmar vid pianot, han ville inte gå hem, ofta somnade han in på soffan”.

Kaipiainen med formgivarna på Rörstrand
På besök hos Carl Harry Stålhane, våra käraste formgivare är på plats, Sylvia Leuchovius, C-H Stålhane, Birger Kaipiainen, Hertha Bengtsson och Marianne Westman.

Blomfat

Blomfat2
Rörstrand

Grönt ansiktsfat

Kaipiainen_madonna-iso

Ansiktsfat Rörstrand_red
Rörstrand

Han deltog under sin tid på Arabia vid flera uppmärksammade utställningar runt om i världen. Kaipiainen formgav även bruksporslin för industriell produktion, bland annat den kända Paratiisi med motiv av frukter och blommor (1969-). Seriens produktion återupptogs också 1987. Av sin samtid kallades han ”keramikens mästare” och ”dekorationskonstens obestridde härskare”.


Arabia Paratiisi

Vid 1951 års Milanotriennalen belönades han med ett hedersdiplom och vid Triennalen 1960 med ett grand prix för sina surrealistiska keramikfåglar. Han fick av guldmedalj vid världsutställningen i Montreal. 1982 erhöll han Prins Eugenmedaljen.

Form_1957_7-10_Page_82red
Keramikfåglar, 1957

Kaipiainen belönades med professorstitel vid två tillfällen, 1977 och 1981. Han fortsatte han sitt arbete som frilans för Arabia efter han fick sin konstnärspension fram till sin död i juli 1988.
KaipiainenBirger_

Birgers föremål är signerade ”Birger Kaipiainen” eller ”Kaipiainen”.

Källor:

Wikipedia
Signaturer.se
Antikvärlden, nätartikel
Tidningen Form, 1957.

5 svar på ”Birger Kaipiainen – en främmande fågel?

    • Kul att du gillar den!
      Kaipiainen verkar ha haft många namn och han är verkligen en spännande konstnär! Man skulle ju gärna ha några keramikföremål, men de är svåra att hitta och dyra att köpa tyvärr.

Skriv gärna en rad!

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.