Samtliga saker i förra inlägget är formgivna av Tapio Wirkkala för Iittala som flera av er gissat 🙂
Jag försökte ju få fram likheten mellan Bo Borgströms alster, både tekniker, former och kombinationen mellan klarglas och färgat glas som är så karakteristisk för Åseda-glaset!
Det har sagts mig att Bo Borgström arbetade tillsammans med Tapio Wirkkala hos Iiitala för att ta fram vissa tekniker som sedan användes i Iittalas produktion. En släkting till Bo Borgström berättade att hans tekniker använts flitigt i produktionen, bl.a. har han visst tagit fram produktionsmetoder för vissa av Wirkkalas bruksglas-serier som Gaissa och Icebreaker, men aldrig fått någon credit för detta. Tydligen blev relationen lite ansträngd av detta skäl, men jag vet inte så mycket mer eftersom jag tappade kontakten med denna släkting innan jag fick svar (det var en kommentar i bloggen tror jag).
Nåja, jag har jämfört en del av alstren som de båda gjort och visst finns det så pass många likheter att man kan misstänka att samma person ligger bakom grundteknikerna i viss del av konstglasproduktionen. Några exempel på detta ser ni här:
Bo Borgström, foten med inbuktning
Åseda, klarglas och färgat glas (foto Carola)
Bo Borgström, former och tvåfärgade föremål
Bo Borgströms vaser, likheten är bubblan i foten…
Efter detta inlägg (som jag kommer att tänka på liknar en spaning av Jonas Hallström i ”Spanarna” i P1) så förväntas jag väl komma med en slutsats…ja, min ”spaning” går ut på att det inte bara var EN teknik eller idé som Wirkkala fick från Bo Borgström… Det vore väl intressant om jag kunde styrka detta…? Man kanske skulle ta kontakt med herr Borgström och fråga?
Jag väntar med spänning på fortsättningen.
Det tycker jag låter som en utmärkt idé! Den förhärskande åsikten verkar ju annars vara att "inspirationen" åkt västerut och inte österut, så det hade varit uppfriskande att höra om motsatsen. 🙂
Kul inlägg. Ring Borgström!
Nu är det så att även Åseda har gjort den raka modellen med bubblan i foten. Den var aktuell under perioden med Royal Krona och tillverkades i färgerna klarglas, blå, röd och grön. Den fanns/finns alltså i två storlekar och de ser i princip/praktik ut precis som de som attribueras Wirkkala. En liten skillnad kan vara att Åsedas vaser är aningen rundare i skarven mellan det färgade och det klara. Jag skall forska lite mer i det här.
Jag funderar verkligen på att ta kontakt…
Carola- desto svårare att skilja dem åt, likheterna bli bara fler 🙂
Bilden i inlägget är hämtad från Iittala-boken så den "ska" vara Wirkkala i alla fall…
Snygga, gillar de tvåfärgade.
Hmm, det är inte helt lätt att skilja dessa åt…
Men är det inte så att Bo Borgström oftare använder sig av klara starka färger och Wirkkala har lite mer dämpade och murriga färger?
Grejen, är ju, vilket var poängen med inlägget, att jag misstänker att Borgström assisterade Wirkkala när det gällde att ta fram olika tekniker formgivning/tillverkning, men skulle vilja få detta bekräftat! Jag menar att det finns så många likheter att det nästan är märkligt…dessutom fick jag ju bekräftat att de samarbetat vad gäller en del grejer som Wirkkala står som formgivare på…
Ett litet svar till inlägget från Eli…..
För Din och andras kännedom vill jag informera om detta.
Bo Borgström blir snart 81 år. Tyvärr var han inte hemma när jag gjorde ett oannonserat besök denna vecka. Jag hoppas att kunna få till en träff längre fram på vårsidan och då skall jag naturligtvis försöka få lite mer "kött på benen" angående det här frågetecknet.
Trevligt Carola! Synd att han inte var hemma! Det vore trevligt om du kunde få till en träff, man hade gärna velat ha lite mer info om hans produktion, hans tankar och hans tid på Iittala. Bra jobbat!
Pingback: Iittala vs Åseda – uppföljning |