Vi hade aldrig besökt det museet tidigare, inte ens min fru som bott där i flera år!
En trevlig tur och en bildkavalkad blev resultatet 🙂
Jag har sållat lite så att vi håller oss till bloggens huvudtema, retro även om det helt klart finns många fina nyare SAABar så slår dom ju inte de gamla klassikerna 😉
Ur-Saaben, prototypen som blev början på Saabs historia. Formgivare var Sixten Sason.
SAAB 95, den första herrgårdsvagnen, 1960-tal.
Sportvarianten, mycket snygga detaljer!
Fina märken hade dom på den tiden!
En sen 60-talsvasriant av SAAB 93 i grå lack.
SAAB 96, den första med fyrtakts-motor kom 1970. Jag hade själv en sån sk V4 av 1975 års modell, en Stena-brun pärla!
Året efter min bil kom den upphottade varianten, nu hade man även börjat använda metallic-lacker!
Den första modellen av SAAB 99.
SAAB utvecklade ju turbon till bilar som används av många märken idag, 99 var den första bilen med turbo.
En variant av SAAB 900 som kom i slutet av 70-talet om jag inte kommer ihåg fel…
Jag tror det var på 80-talet som cabarna blev stora, var det inte Seinfeldt som hade en sån SAAAAB..?
En 900 turbo som cab, 1980-tal.
SAAB gjorde ju även sin bilar kända på tävlingsbanorna med rally-förare som Erik Carlsson-på-taket och Per Eklund, bilarna var fina och förtjänar att visas här!
Även 99-orna och Sonetten användes ju i tävlingssammanhang som ni kan se på de följande bilderna!
Apropå Sonetter så är ju inget reportage från SAAB-museet komplett utan att man tar sig en titt på just dessa sportbilar, favoriter hos mig! Personligen tycker jag att årsmodellen 1970 är den snyggaste av de som stod på museet, men vi har väl alla våra favoriter!
Jag har haft SAAB 92 och SAAB 95.
Idag skulle jag kunna tänka mig att ha en SAAB Sport i garaget.
Djungeltrumman.
vilken härlig svenska aeroplan ab-kavalkad!
måste berömma din nya bakgrund också, tjusig.
SAAB V4 kom 1967